دستورالعمل وزارت اقتصاد و دارایی در رابطه با تاسیس و فعالیت کارگزاری (آژانس)های جذب سرمایه گذاری با شماره ۸۰/۲۲۴۹۷ در تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۱۵ توسط سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.
موضوع ابلاغ دستورالعمل تأسیس و فعالیت کارگزاری (آژانس)های جذب سرمایهگذاری
شورای ملی تأمین مالی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۱/۲۰ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و با استناد به ماده ۳۰ و بند (الف) ماده ۴۶ قانون تأمین مالی تولید و زیرساختها مصوب سال ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی دستورالعمل تأسیس و فعالیت کارگزاری (آژانس)های جذب سرمایهگذاری را به شرح ذیل تصویب نمود:
بخش اول) تعاریف
ماده ۱- اصطلاحات و واژههای تعریف شده در ماده ۱ قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی و آییننامه اجرایی آن مصوب سال ۱۳۸۱ به همان معانی در این دستورالعمل به کار میروند. اصطلاحات و واژگان ذیل در معانی مشروح به کار میروند:
۱) قانون: قانون تأمین مالی تولید و زیرساختها مصوب سال ۱۴۰۲.
۲) قانون تشویق: قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی مصوب سال ۱۳۸۱.
۳) شیوهنامه: شیوهنامه نحوه تأسیس و نظارت بر عملکرد کارگزاری (آژانس) جذب سرمایهگذاری موضوع ماده ۲ این دستورالعمل.
۴) شورا: شورای ملی تأمین مالی موضوع بند (الف) ماده ۲ قانون.
۵) سازمان: سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران.
۶) مرکز خدمات: مرکز خدمات سرمایهگذاری استان موضوع تصویبنامه شماره ۴۴۴۵۸/۲۶۹۸۶ مورخ ۱۳۸۹/۲/۸ هیئت وزیران.
۷) درگاه: درگاه ملی مجوزها موضوع بند (۲۱) ماده ۱ قانون اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مصوب سال ۱۳۹۹
۸) سامانه جامع اطلاعات سرمایهگذاری کشور: سامانه جامع اطلاعات سرمایهگذاری کشور موضوع ماده ۲۵ قانون،.
۹) متقاضی: شخصی که با رعایت مفاد این دستورالعمل درخواست مجوز کارگزاری (آژانس) را از طریق درگاه به سازمان ارائه میکند.
۱۰) کارگزاری: شخص حقوقی که با برخورداری از مجوز فعالیت معتبر بر اساس ساز و کارهای مندرج در این دستورالعمل مبادرت به انجام فعالیتهای موضوع ماده ۳ این دستورالعمل مینماید.
۱۱) مجوز تأسیس: «مجوز تأسیس کارگزاری جذب سرمایهگذاری» که با درخواست متقاضی و طی فرآیندهای پیشبینی شده در این دستورالعمل توسط سازمان صادر میشود.
۱۲) مجوز فعالیت: «مجوز فعالیت کارگزاری جذب سرمایهگذاری» که با درخواست متقاضی و طی فرآیندهای پیش بینی شده در این دستورالعمل توسط سازمان صادر و تمدید میشود.
۱۳) حقالزحمه: مبلغی که با رعایت ماده ۱۴ این دستورالعمل تصویب و ابلاغ شده و در ازای ارایه خدمات موضوع ماده ۳ این دستورالعمل توسط کارگزاری قابل دریافت است.
۱۴) سرمایهگذار خارجی: سرمایهگذار خارجی موضوع ماده ۱ قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی.
۱۵) سرمایهپذیر: شخص حقیقی یا حقوقی اعم از دولتی یا غیردولتی که برای اخذ خدمات به منظور تأمین منابع مالی، مدیریتی و جذب فناوری در پروژه و استفاده از ظرفیتهای پیشبینی شده در ماده ۲ این دستورالعمل به هریک از کارگزاریها مراجعه مینماید.
۱۶) مجوز سرمایهگذاری: مجوز موضوع ماده ۶ قانون تشویق.
۱۷) رویداد: هرگونه برنامه زمانبندی شده اعم از نمایشگاه، همایش، سمینار، جشنواره نشست، مجمع، کنفرانس، میزگرد یا هر برنامه مشابهی که منجر به انجام فعالیت خاص جمعی در ارتباط با سرمایهگذاری در زمان مشخص به صورت حضوری، مجازی و یا ترکیبی گردد.
۱۸) آموزش: هرگونه برنامه یا فعالیت رسمی با هدف مهارت افزایی ظرفیت سازی توانمندسازی و ارتقاء شایستگی در قالب دوره، کارگاه و یا پودمان با رویکرد ،حضوری مجازی یا ترکیبی اعم از این موارد که منتهی به صدور گواهی پایان دوره باشد یا نباشد.
بخش دوم) خدمات و تکالیف کارگزاریها
ماده ۲- سازمان بر اساس شیوهنامهای که پس از تصویب این دستورالعمل تهیه و منتشر مینماید، نسبت به صدور مجوزهای تأسیس و فعالیت کارگزاری (آژانس)های جذب سرمایهگذاری و نظارت بر عملکرد این کارگزاریها اقدام مینماید. شیوهنامه پیش از ابلاغ به اطلاع شورا خواهد رسید.
تبصره ۱- شیوهنامه مشتمل بر شرایط عمومی و اختصاصی متقاضیان تأسیس کارگزاری فرآیندهای صدور مجوز، الزامات اجرایی فنی و تخصصی قابل رعایت توسط کارگزاریها سازوکار نظارتی و ابزارهای اعمال نظارت بر عملکرد کارگزاریها میباشد.
تبصره ۲- مجوزهای تأسیس و فعالیت کارگزاری حسب مورد پس از دریافت درخواست از طریق درگاه توسط سازمان صادر میگردد.
ماده ۳- کارگزاری در چارچوب این دستورالعمل، خدمات زیر را در حوزه جذب سرمایه خارجی ارایه میدهد:
۱) ارایه خدمات مشاوره در خصوص موضوعات مرتبط با فعالیت کارگزاری از جمله قوانین مقررات و ضوابط مالی، مالیاتی، تجاری، حقوقی و فرآیندی طراحی مدلهای مالی و تأمین مالی مدیریت ریسک معرفی مشوقها و معافیتهای قانونی، تدوین مطالعات امکانسنجی و طرح توجیهی ارزیابی بازار و مکانیابی پروژهها معرفی ضوابط و شرایط سرمایهگذاری در ایران و نحوه اخذ مجوز سرمایهگذاری و سایر خدمات مشاورهای مرتبط.
۲) برگزاری گشت (تور) سرمایهگذاری بهمنظور بازدید میدانی از ظرفیتها فرصتها و طرحهای سرمایهگذاری خارجی و کمک به انتخاب محل مناسب اجرای پروژه.
۳) ارایه درخواست و پیگیری اخذ، تمدید و اصلاح مجوز سرمایهگذاری خارجی، ورود و ثبت سرمایه خارجی و خروج عواید و اصل سرمایه خارجی با رعایت قانون تشویق و آییننامه اجرایی آن.
۴) پیگیری امور مربوط به ثبت و اعمال تغییرات در شرکت پروژه سرمایهگذاری خارجی.
۵) اخذ مجوزهای اولیه شروع کسبوکار از دستگاههای ذیربط و تمدید مجوزها یا اخذ مجوزهای توسعه طرح سرمایهگذاری خارجی حسب مورد بر اساس فرآیندهای مندرج در درگاه ملی مجوزها.
۶) ارایه درخواست و پیگیری صدور و تمدید روادید پروانه اقامت و پروانه کار مرتبط با سرمایهگذاری خارجی.
۷)پیگیری امور گمرکی برای ورود سرمایه غیر نقد سرمایه گذار خارجی مطابق با مجوز سرمایه گذاری
۸) ارایه خدمات حل اختلاف به شیوههای غیر قضایی و جایگزین در موضوعات مرتبط با سرمایهگذاری.
۹) انجام مطالعات اقتصادی و امکانسنجی طرحهای نیازمند تأمین مالی خارجی در حوزههای مختلف اقتصادی مطابق با استانداردهای بینالمللی ایجاد بانک اطلاعاتی از ظرفیتها، فرصتهای سرمایهگذاری و پروژههای آماده مشارکت و نیز تعریف زنجیرههای ارزش مشترک در سطوح ملی، منطقه ای و استانی.
۱۰) بازاریابی بینالمللی فرصتها و طرحهای نیازمند جذب سرمایهگذاری خارجی (اعم از بخشهای دولتی و غیردولتی) پس از درج در سامانه جامع اطلاعات سرمایهگذاری کشور ایجاد ارتباط میان سرمایهگذاران و سرمایهپذیران بالقوه و بالفعل از طریق برگزاری جلسات دوجانبه و چندجانبه هماهنگی پذیرش هیئتهای سرمایهگذار خارجی و اعزام هیئتهای سرمایهپذیر به خارج از کشور برگزاری رویدادهای تخصصی مشارکت در رویدادهای سرمایهگذاری در داخل و یا خارج از کشور.
۱۱) انجام اقدامات به منظور تصویرسازی مناسب از فضای اقتصادی کشور، نیاز سنجی طراحی و اجرای برنامههای آموزشی در موضوعات مرتبط تولید محتوای مرتبط از جمله تهیه کلیپ، بروشور و تیزرهای تبلیغاتی و پخش آنها در رسانهها، راهاندازی پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی، استفاده از ظرفیتهای شبکههای اجتماعی و یا سایر روشها، تدوین و انتشار گزارشهای اقتصادی ترویج و توسعه ادبیات و فرهنگ سرمایهگذاری و تولید محتوای علمی مرتبط با سرمایهگذاری و ترویج توسعه اقتصادی اقتصاد سبز و دانشبنیان.
تبصره ۱- ارایه خدمات ذکر شده در این ماده و یا سایر خدمات مرتبط با موضوع فعالیت کارگزاری در صورت نیاز به مجوز بر اساس قوانین و مقررات جاری کشور منوط به اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذیصلاح میباشد.
تبصره ۲- استفاده کارگزاری از خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزههای تخصصی مورد نیاز از جمله وکلای دادگستری مؤسسات حسابرسی آژانسهای خدمات مسافرتی و دیگر نهادهای مرتبط با رعایت قوانین و مقررات کشور بلامانع است.
ماده ۴- کارگزاریها مکلفند به صورت شش ماه یکبار گزارشی از آخرین وضعیت تحقق و عملیاتی شدن پروژههایی که توسط ایشان به متقاضیان سرمایهگذاری خارجی پیشنهاد گردیده را به تفکیک هر پروژه به سازمان ارایه و در صورت عدم تحقق سرمایهگذاری، دلایل آن و گزارش تحلیلی خود در این خصوص را به سازمان رتبه های (۱) و (۲) و مرکز خدمات (رتبه (۳) ارایه نمایند.
ماده ۵- کارگزاریها مکلفند اجرای خدمات موضوع ماده ۳ را با هماهنگی سازمان تمام) رتبهها و مرکز خدمات رتبههای ۲ و ۳ انجام داده و امور محول شده از سوی آنها را متناسب با توان و ظرفیت خود به انجام برسانند.
تبصره- در صورتی که امور محول شده واجد بار مالی برای کارگزاری باشد کارگزاری مکلف به اجرای آن نیست اما اجرای آن در ارزیابی عملکرد کارگزاری و فرآیند ارتقاء آن اثرگذار خواهد بود.
ماده ۶- کارگزاری مکلف است فعالیتهای خود را با رعایت قانون تشویق و آییننامه اجرایی آن دستورات ابلاغ شده توسط رئیس سازمان مصوبات هیئت سرمایهگذاری خارجی موضوع ماده ۶ قانون تشویق و سایر قوانین و مقررات مربوط را انجام دهد.
بخش سوم) ایجاد و رتبهبندی کارگزاریها
ماده ۷- شرکت متقاضی اخذ مجوز فعالیت کارگزاری باید واجد شرایط ذیل باشد:
۱) کارگزاری در قالب شرکت سهامی ثبت شده و اساسنامه آن منطبق با مفاد این دستورالعمل و شیوهنامه تنظیم و ثبت شده باشد.
۲) سهامداران و ذینفعان شرکت شامل اشخاص حقوقی بخشهای دولتی و عمومی نباشد.
۳) شرکت واجد حداقل سرمایه نقدی تأمین و ثبت شده نزد مرجع ثبت شرکتها بر اساس مفاد این دستورالعمل باشد.
۴) حسابرس و بازرس قانونی کارگزاری عضو معتبر جامعه حسابداران رسمی ایران باشد.
۵) شرکت و مدیران و سهامداران آن واجد سایر شرایط مندرج در این دستورالعمل و شیوهنامه باشند.
تبصره ۱- کارکنان شاغل در سازمان نمیتوانند در کارگزاریها سمت سهم یا فعالیت داشته باشند. همکاریها و تعاملات صورت گرفته در چارچوب وظایف محوله با اطلاع و تأیید سازمان رئیس کل یا یکی از مدیران کل دفاتر تخصصی)، بلامانع است.
تبصره ۲- در صورتی که کارگزاری و مدیران آن هر یک از شرایط مندرج در این دستورالعمل یا شیوهنامه را از دست بدهند یا مستنداتی به دست آید مبنی بر اینکه از ابتدا شرایط مذکور را نداشتهاند، لازم است ظرف مدت حداکثر یک ماه از بروز شرایط جدید یا احراز فقدان شرایط و امتیاز نسبت به رفع آن موارد اقدام و گزارش آن را به سازمان ارایه نمایند، در غیر این صورت، براساس فرآیند تعریف شده در شیوهنامه به موضوع رسیدگی و نسبت به تعلیق فعالیت کارگزاری برای مدت سه ماه و در صورت عدم رفع مشکل نسبت به ابطال مجوز کارگزاری اقدام میگردد.
تبصره ۳- هرگونه نقل و انتقال سهام یا تغییر در مدیریت شرکت صرفاً منوط به رعایت ضوابط مندرج در اساسنامه و با رعایت مفاد این دستورالعمل و شیوهنامه میباشد و در صورت انتقال قهری در صورتی که برخورداری منتقلالیهم از ضوابط مندرج در این ماده ظرف مهلت شش ماه از طریق ارایه مستندات به دفتر سرمایهگذاری خارجی با نظر رییس سازمان احراز نشود یا انتقال منجر به از دست دادن الزامات مندرج در این دستورالعمل گردد مطابق تبصره (۲) این ماده اقدام میگردد.
ماده ۸- مدت اعتبار مجوز تأسیس شش ماه از تاریخ صدور و با قابلیت حداکثر دو بار تمدید توسط سازمان و مدت اعتبار مجوز فعالیت دو سال از تاریخ صدور است که به درخواست متقاضی و بر اساس ضوابط مندرج در این دستورالعمل و شیوهنامه برای دورههای دوساله قابل تمدید میباشد.
ماده ۹- کارگزاریها در سه رتبه تشکیل میگردند که رتبه یک واجد بیشترین اعتبار و صلاحیت و رتبه سه واجد کمترین آن میباشد. جزئیات مربوط به دامنه اختیارات و الزامات اخذ رتبه و فعالیت کارگزاری در شیوهنامه تعیین میگردد.
بخش چهارم) نظارت بر عملکرد کارگزاریها
ماده ۱۰- سازمان میتواند بهصورت مستقیم یا با همکاری مراکز خدمات در هر زمان روند اجرایی و اقدامات کارگزاریها را مورد نظارت قرار دهد.
تبصره- کارگزاری مکلف است تمام ملزومات انجام نظارت و مستندات اقدامات خود را بر اساس ساز و کار تعریف شده در شیوه نامه و همچنین حسب مورد به درخواست سازمان در اختیار سازمان یا مرکز خدمات قرار دهد.
ماده ۱۱- در صورت احراز تخلف کارگزاری از قوانین مقررات و ضوابط جاری کشور اعم از ،قانون قانون تشویق و آییننامه اجرایی آن این دستورالعمل و تکالیف ابلاغ شده در قالب مصوبات شورا و هیئت سرمایهگذاری خارجی و نیز در صورت وجود شکایتهای متعدد یا هر قرینه دیگری که نشان از عملکرد خلاف یا غیر حرفه ای کارگزاری داشته باشد، رئیس سازمان بر اساس گزارش دریافت شده و متناسب با نوع تکرار تعدد و شدت تخلف تصمیمات ذیل را اتخاذ میکند:
۱) احضار مدیر عامل و اخذ توضیح از کارگزاری.
۲) تذکر کتبی به کارگزاری.
۳) اخطار کتبی به کارگزاری و درج در سوابق.
۴) اخطار کتبی به کارگزاری و درج در سوابق با اطلاع رسانی در تارنمای اینترنتی سازمان و سامانه جامع اطلاعات سرمایهگذاری کشور.
۵) سلب صلاحیت مدیران و اعضای هیئت مدیره کارگزاری.
۶) تنزل رتبه کارگزاری.
۷) تعلیق مجوز کارگزاری بین شش ماه تا یک سال.
۸) ابطال مجوز کارگزاری
تبصره- احراز و برخورد با تخلفات کارگزاری بر اساس مفاد این دستورالعمل و شیوهنامه نافی مسئولیت کارگزاری در برابر سایر اشخاص و مانع از پاسخگویی حقوقی و کیفری کارگزاری در مراجع قضایی نخواهد بود.
ماده ۱۲- مجوز فعالیت کارگزاری در موارد زیر با تصمیم رئیس سازمان ابطال میشود:
۱) به درخواست کارگزاری.
۲) در صورت عدم رفع تعلیق موضوع تبصرههای (۲) و (۳) ماده ۷ و بند (۸) ماده ۱۱ این دستورالعمل.
۳) در صورتیکه کارگزاری تا یک سال پس از صدور مجوز فعالیت اقدام به فعالیت ننماید.
۴) در صورتیکه کارگزاری حداکثر یک ماه قبل از اتمام اعتبار مجوز نسبت به تمدید آن اقدام ننماید.
۵) انحلال شرکت.
۶) ورشکستگی شرکت بر اساس رأی قطعی مرجع قضایی
تبصره- در صورت ابطال یا تعلیق مجوز فعالیت کارگزاری حسب مورد مدیرعامل یا مدیر تصفیه شرکت مکلف است سازوکار انتقال قراردادها به دیگر کارگزاریهای معتبر موجود متناسب با رتبه (کارگزاری و با نظارت سازمان بدون تحمیل هزینه اضافی به متقاضی را فراهم نماید.
بخش پنجم) سایر الزامات و ضوابط عمومی
ماده ۱۳- سازمان میتواند در صورتی که تعداد کارگزاریهای دارای مجوز به حداقل ۲۰ کارگزاری برسد، اقدامات لازم برای تصویب دستورالعمل تأسیس انجمن کارگزاریهای جذب سرمایهگذاری ایران را به عنوان تشکل صنفی این کارگزاریها انجام دهد.
تبصره ۱- انجمن به عنوان همکار سازمان و آژانس تشویق سرمایه گذاری خصوصی ایران با هماهنگی سازمان عمل مینماید و سازمان میتواند آن را به نهادها سازمانها و مجامع داخلی و بینالمللی از جمله مجمع جهانی آژانسهای تشویق سرمایه گذاری (وایپا) معرفی نماید.
تبصره ۲- الزامات تأسیس و سازوکارهای، عضویت تصمیمگیری و اقدام نظارت بر عملکرد و سایر ضوابط حاکم بر انجمن، همزمان با تحقق نصاب مندرج در این ماده و اتخاذ تصمیم در سازمان مبنی بر تشکیل انجمن با پیشنهاد سازمان در شورا تصویب و توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ میگردد.
ماده ۱۴- جدول نرخ حقالزحمه خدمات کارگزاریها در دی ماه هر سال توسط رئیس سازمان به شورا پیشنهاد و پس از تصویب در شورا تا پیش از پایان سال توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ میگردد.
تبصره- در اولین سال اجرای این دستورالعمل جدول موصوف ظرف مهلت سه ماه از تاریخ تصویب این دستورالعمل توسط سازمان تهیه و پس از طی تشریفات مندرج در این ماده ابلاغ میگردد.
ماده ۱۵- با همکاری سازمان و مرجع ثبت شرکتها ساز و کاری اتخاذ میگردد تا موضوع فعالیت «تأسیس کارگزاری و انجام کلیه خدمات مربوط به تشویق، تسهیل و جذب سرمایهگذاری خارجی و تأمین مالی خارجی» به گزینههای مندرج در درگاه اینترنتی ثبت شرکتها اضافه گردد. ثبت این فعالیت منوط به بارگذاری مجوز تأسیس رعایت ضوابط مندرج در ماده ۷ این دستورالعمل و مفاد شیوهنامه موضوع ماده ۳ این دستورالعمل و ثبت سایر صورتجلسهها نظیر تغییر مدیران، تغییرات سهامداران و تغییر آدرس، با رعایت ضوابط مندرج در این دستورالعمل و شیوهنامه مذکور، میباشد./ میزان
نظرات
0